STUDIO 111...

Λίγα λόγια για εμένα
...
Σύνδεσμοι


Η ιστορία της Ελληνικής μουσικής.
4229 αναγνώστες

  1961...ΟΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ...!
 Κυριαρχία Χατζιδάκη - Θεοδωράκη - 1961

 

Οι προσωπικότητες  του Μίκη Θεοδωράκη και του Μάνου Χατζιδάκι κυριαρχουν το 1961, χρονιά κατά την οποία αρχίζει να έχει έντονη παρουσία το λεγόμενο «έντεχνο λαϊκό τραγούδι». Ο Μάνος Χατζιδάκις κερδίζει το πρώτο ελληνικό Οσκαρ μονσικης για τη δουλειά του στην ταινία του Ζυλ Ντασσέν «Ποτέ την Κυριακη» με πρωταγωνίστρια τη Μελίνα Μερκούρη, ενώ ο Μίκης Θεοδωράκης αποσπά το πρώτο βραβείο στο φεστιβάλ τον Εθνικοv Ιδρύματος Ραδιοφωνίας, στο οποίο είχε λάβει μέρος και ο Μάνος Χατζιδάκις.
Λίγο καιρό αργότερα, το κρατικπ ραδιόφωνο σταματάει τη μετάδοση τραγουδιcυν του Θεοδωράκη, ο οποίος σ' ένα γράμμα διαμαρτυρίας από το Παρίσι αναφέρει: «Θα 'πρεπε να τονίσω ότι οι συνέπειες μιας τέτοιας απόφασης μπορεί να είναι τρομακτικές για την ομαλή λειτουργία της δημοκρατίας μέσα σε μια ελεύθερη χcλιρα».
Παράλληλα, το λαϊκό τραγούδι εξακολουθεί να είναι ιδιαίτερα δημοφιλές. Αξιοσημείωτο είναι ότι σε πολλά λαϊκά κέντρα της εποχής, πλάι στα κλασικά χασάπικα και ζεϊμπέκικα του Βαμβακάρη, τον Τσιτσάνη και του Μητσάκη, αρχίζουν να παίζονται και τραγούδια του Θεοδωράκη, αλλά και του Χατζιδάκι, με αποτέλεσμα ένα κοινό, που μέχρι πρότινος αγνοουσε η συμπαθοvσε το λαϊκό τραγούδι, να δείχνει ενδιαφέρον για τα κέντρα που εμφανίζονται ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης, ο Στέλιος Καζαντζίδης και άλλοι τραγουδιστές, πον είχαν αρχίσει να συνεργάζονται στονς δίσκους με το δίδυμο.Θεοδωράκη - Χατζιδάκι.Τα σημαντικα yεyονότα

17.1.1961: Ο Ισπανός συνθέτης Λουί Γκαστέ προσφεvγει στα δικαστήρια υποστηρίζοντας ότι το ρεφρέν τπυ τραγπυδιπύ «Τα παιδιά του Πειραιά» του Μάνου Χατζιδάκι είναι πιστό αντίγραφο δικού τον τραγουδιού. Τη δίκη κερδίζει ο Μάνος Χατζιδάκις.
23.1.1961: Προβάλλεται στις κινηματογραφικές αίθπυσες «Η ιστορία ενός μπουζουκιού», ντοκιμαντέρ μικρού μηκπυς τπυ Ανδρέα Αναστασάτου και του Νέστορα Μάτσα. Παρονσιάζει τους Γιώργο Μητσάκη, Βασίλη Τσιτσάνη, Γρηγόρη ΜπιΟικώτση, Μανώλη Αγγελόπουλο και Αννα Χρυσάφη στα αντιπρπσωπεντικότερα τραγούδια τπυς.
26.1.1961: Με αστυνομικη διαταγή περιορίζονται οι ώρες λειτουργίας των νυχτερινών κέντρων μέχρι την 1.30 μετά τα
μεσάνυχτα.
2.2.1961: Η τουρκικη κυβέρνηση αποφασίζει να επιτρέ ψει τη μετάβαση Ελλήνων καλλιτεχνών στην Κωνσταντινονπολη.
7.2.1961: Στη Φρανκφούρτη γίνεται ειδική εκδήλωση προς τιμήν τσυ Μάνου Χατζιδάκι για την επιτυχία του τραγουδιού του «Τα παιδιά του Πειραιά» στα γερμανικά. Η Λάλε Αντερσεν τού απονέμει το «χρυσπ δίσκο». Οι πωλήσεις έφτασαν τους 1.800.000 δίσκους.
4.3.1961: Η γαλλικη εφημερίδα «Φρανς Σονάρ» , με αφορμή την κυκλοφορία τον πρώτπν γαλλικού δίσκου της Νάνας Μουσχπυρη, τη συγκρίνει με την Αμαλία Ροντρίγκεζ. Παράλληλα, δημοσιεύει συνέντευξη του Χατζιδάκι για τη Μοvσχουρη. Ο συνθέτης ανάμεσα στα άλλα λέει: «Χωρίς τη Νάνα δεν μπορώ να εργαστώ, είναι η μοναδική μου ερμηνεύτρια. Κατοικονσαμε στον ίδιο δρδμο και την άκουσα για πρώτη φορά μια μέρα να τραγπυδά απ' τπ παράθυρο. Κι έτσι πρωτογνωριστηκαμε».
20.3.1961: Ο Μίκης Θεοδωράκης για πρώτη φορά διευΘννει την ελαφρά ορχηστρα του Εθνικού Ιδρύματος Ραδιο-φωνίας στο Θέατρο Κεντρικόν. Τραγονδούν ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης, η Μαίρη Λίντα, ο Στέλιος Καζαντζίδης και μπουζούκι παίζει ο Μανώλης Χιώτης. Ο Μάνος Χατζιδάκις συμμετέχει παίζοντας πιάνο σε δύο τραγούδια. Είναι η πρcλιτη φορά που οι Αθηναίοι βλέπουν μαζί στη σκηνή τον Μίκη Θεοδωράκη και τον Μάνο Χατζιδάκι.
31.3.1961: Πεθαίνει αιφνιδίως ο γενικός διευθυντής του ΕΙΡ και εμπνευστης τπυ Φεστιβάλ Ελαφρού Τραγουδιού Πύρρος Σπυρομήλιος. Εξαιτίας αυτού τον γεγονότος, ο Μάνος Χατζιδάκις αναβάλλει τις προγραμματισμένες συναυλίες του στο «Κεντρικόν».
3.4.1961: Ο Κωστης Μπαστιάς διορίζεται γενικός διευθυντης στο Εθνικό Ιδρνμα Ραδιοφωνίας.
18.4.1961: Η Ακαδημία Καλών Τεχνών του Χόλιγουντ απονέμει στο Μάνο Χατζιδάκι το Οσκαρ για το τραγούδι «Τα παιδιά του Πειραιά» πον γράφτηκε για την ταινία «Ποτέ την Κυριακη». Σε συνέντευξη του ο συνθέτης δηλώνει: «,.. Είμαι περηφανος που είμαι Ελλην». Τον συγχαίρει και ο πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλης.
26.5.1961: Ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης συμμετέχει σε θεατρική παράσταση για πρώτη φορά. Εμφανίζεται στο έργο «ΑΚΟυ, βλεΠε, σώπα» σΤΟ «ΠερΟΚέ», ερμηVΕύΟVτας δύΟ lpaγούδια του Γιώργον Κατσαρού.
10.6.1961: Στη μουσική παράσταση «Ωπα, ώπα» του Θεάτρον Μετροπόλιταν ο θίασος ερμηνεύει εννέα τραγούδια απ' το «Αρχιπέλαγος», συνοδευόμενος απ' την ορχήστρα του Μανώλη Χιώτη.
14.6.1961: Κυκλοφορούν στα αθηναϊκά καταστήματα οι πρώτοι δίσκοι της ελληνοαμερικανικής εταιρίας Niva.
2.7.1961: Πραγματοππιείται το Γ Φεστιβάλ Ελαφρού Τραγουδιού τπυ Εθνικού Ιδρύματος Ραδιοφωνίας στο αθλητικό περίπτερο του Ιπππδρόμου στο Φάληρο. Ο Μίκης Θεοδωράκης λαμβάνει τπ πρώτο βμαβείο με την «Απαγωγη», που ερμηνεύει η Μαίρη Λίντα. Το δεύτερο βραβείο δίνεται στο Μάνο Χατζιδάκι για το τραγπύδι του «Κονρασμένπ παλληκάρι» σε στίχους Nixou Γκάτσον, πον ερμηνεύει η Νάνα Μούσχονρη. Το τρίτο στον Γιώργο Κουρονπό, που συμμετέχει με το τραγούδι « Ηλιε μου, γιε της χαραυγής» σε στίχους Κώστα Παλιμετάκη και το τέταρτο στον Χρήστο Χαιρόππυλο για τα αΓεράματα», που τραγούδησε ο Τώνης Μαρούδας.
27.9.1961: Στο Φεστιβάλ της Βαρκελώνης κερδίζει το τρίτο βραβείο ο Κώστας Γιαννίδης με το τραγούδι «Γκρίζα ματάκια» και το τέταρτο ο Νίκυ Γιάκοβλεφ με το τραγούδι «Νύχτα» σε στίχους του Κώστα Κοφινιώτη.
11.10.1961: Στο Θέατρο «Αθηνών» ανεβαίνει το έργο του Πιραντέλο «Απόφε αυτπσχεδιάζπυμε». Ο Μάνος Χατζιδάκις γράφει τα τραγούδια « Ο ταχυδρόμος πέθανε», «Φέρτε μου ένα μαντολίνο», που τραγουδά η Ζωή Φυτούση, και το «Πέτρα είναι ο θάνατος», που ερμηνεύει η πρωταγωνίστρια του
έργου Βούλα Ζουμπουλάκη.

Τα κέντρα

Στο «Σε Νοω> από 7 Iavouapiou εμφανίζεται «ο αριστοτέχνης της διπλοπενιάς Μανώλης Χιώτης, που συνοδεύει τη μοναδική ερμηνεύτρια των τραγουδιών του Μαίρη Λίντα». Αργότερα μεταφέρονται στον «Κηπο του Μουσείου» και από 10 Μαΐου το σχήμα πηγαίνει στη «Σπηλιά του Παρασκευά» στην Καστέλλα. Η ατμόσφαιρα τπυ «εξευγενισμένου» λαϊκού τραγουδιού συναρπάζει και συγκινεί τον κόσμο. «Το ζενγάρι αναμφισβήτητα κατέχει τα σκήπτρα στο είδος του».
Ο Στέλιος Καζαντζίδης και η Μαρινέλλα στην «Τριάνα» και από 12 Αυγούστου με την Αννα Χρυσάφη και την Μαριάννα Χατζοπούλου στου «Κουλουριώτη» , στην παραλία του Μοσχάτου.
Στου «Τζίμη του Χοντρού» τραγονδούν κάθε βράδυ η Γιώτα Λύδια και ο Χρηστάκης, ενώ οι «Ασσοι του λαϊκού τραγουδιού» Καίτη Γκρέυ, Μανώλης Αγγελόπουλος, Πάνπς Γαβαλάς, Εφη Λίντα και Αντώνης Ρεπάνης στο κέντρο «Νταίζη» (ακτή Ποσειδώνος).
Ο Βασίλης Τσιτσάνης, η Πόλυ Πάνου, ο Πάνος Γαβαλάς και ο Γιαννάκης Καραμπεσίνης το χειμώνα στην «Τριάνα» και από 20 Μαΐου στο «Φαληρικόν» (Τζιτζιφιές) με τον Γιάννη Παπαϊωάννου, τον Στράτο Διονυσίου και την Pia Κούρτη. Στην «Λοκάντα» της οδού Καλλιφρονά το ντουέτο Γιώργος Μητσάκης - Ζωη Νάχη.Ο Γιώργος Λαύκας στην «Κομπαρσίτα» της Νέας Φιλαδέλφειας με τον Μιχάλη Καλογράνη, γνωστό αργότερα με τπ όνομα Μιχάλης Μενιδιάτης, και από 3 Iouviou στην «Ανεμώνα» της οδπύ Βουλιαγμένης με τον Απόστολο Καλδάρα και τον «πατέρα τον μπουζουκιού» Μάρκο Βαμβακάρη. Στον «Παράδεισο» στο Αιγάλεω οι νέοι τραγουδιστές Βαγγέλης Περπινιάδης και Σπύρος Ζαγοραίος.
Ο Σταύρος Παρούσης με την ορχήστρα του Αλέκου Γεωργιάδη στην «Πεταλούδα» (Λευκωσίας). Στο «Καπρίτσιο» της Φιλοθέης είναι εmκεφαλής «ο άφταστος βιολπνίστας στις τσιγγάνικες μελωδίες Μπέμπης Βουγάς». Στου «Καρυστινού» ο Γιώργος Μουζάκης με τη Γιοβάννα και τον Χαρρυ Κλυνν και στο «Τζακι» η Nαva Μούσχουρη. Στο «Καστρο» ο Τώνης Μαρούδας με τη Ναντια Κωνσταντοπούλου και την Ορχήστρα Γιάννη Διδίλη. Στην «Παληcε Αθήνα» ο Σώτος Παναγόπουλος με τη Σούλη Σαμπαχ, το Tpio Μπελ Καντο, τον Πιέρο Λοβατι και την Τζένη Bαvou τραγουδούν μέχρι πρωίας. Η κοσμική ταβέρνα της Αθήνας «Νεραιδα» στην οδό Ayiou Μελετίου γίνεται το φαβορί των Αθηναίων, συνεχίζοντας την παράδοση της «Μάντρας του Αττίκ». Εκεί, συνδυάζοντας το ελληνικό κέφι και τρώγοντας λουκούλλειο γεύμα, ακούς τον Κορώνη και τον Φίλανδρο να τραγουδούν και την ορχήστρα του Αλέκου Μπρίφα να τους συνοδεύει σε παλια σουξέ με τη νοσταλγία της προπολεμικής εποχης της Αθηνας.
Στα «Αστέρια» της Γλυφcεδας τραγουδάει ο Γιάννης Βογιατζής. Ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης παίζει μέχρι πρωίας στο κέντρο « Οασις» στο Αιγcελεω. Το καλοκαίρι μεταφέρεται στη «Μυρτι&» στο Δέλτα του Φαλήρου και το πρόγραμμα παρουσιαζει ο Γιώργος Οικονομίδης. Η πρωτοτυπία είναι ότι τη διακόσμηση την έχει κανει ο Μποστ, ο οποίος μαλιστα εμφανίζεται και στο πρόγραμμα με χιουμοριστικές ιστορίες και ανέκδοτα.
Οερμότατες ευχαριστίες στην Εθνική Βιβλιοθήκη για την πο Ο ΣΤεηιπε KnznNrzιΔxε το 1961 φωτογραφίζεται για
το καλλιτεχνικό περιοδικό ποικίλης ύλης «Το μοντέρνο τραγούδι» του Κώστα Μάνεση (1). Στο περιοδικό αυτό μπορεί κανείς να διαβάσει πληροφορίες για την καλλιτεχνική και ιδιωτική ζωή των αγαπημένων του τραγουδιστών και συνθετών και κυρίως να βρει τους στίχους των τραγουδιών που ακούγονται στους ραδιοφωνικούς σταθμούς,
στους δίσκονς, στα κέντρα και στα θέατρα. Αυτή την περίοδο ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης εμφανίζεται στο κέντρο «Οασις» στο Αιγάλεω. Μια επίσκεψη της Αλίκης Βουγιουκλάκη στο κέντρο αυτό αφήνει αξέχαστες αναμνήσεις στους Θαμώνες (2). Λίγο αργότερα ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης θα αισθανθεί αδιαθεσία ενώ τραγουδάει στο Θέατρο «Κεντρικόν» σε συναυλία του Μίκη Θεοδωράκη και ο συνθέτης θα αναγκαστεί να τραγουδήσει ο ίδιος. Ο Μποστ θα βρει την ευκαιρία να σχολιάσει το γεγονός (4). Την ίδια χρονιά ανεβαίνει στο Θέατρο Αθηνών από το θίασο του Δημήτρη Μυράτ το έργο του Πιραντέλο «Απόιyε αυτοσχεδιάζουμν> σε μουσική Μάνου Χατζιδάκι (5). Τα τραγούδια της παράστασης («Ο ταχυδρόμος πέθανε», «Το μαντολίνο», «Η πέτρα») κυκλοφορούν σε δίσκο 45 στροφών με εξώφυλλο το Δημήτρη Μυταρά

  Ποιοί τραγουδούσαν στα κέντρα του 1960


Στο «Βράχο» (Αγγελου Βλάχου 6) εμφανίζεται η Ρένα Βλαχοπούλου και η Λάπυρα.
Απ' του «Καλαμπόκα» (τέρμα Πατησίων) πέρασαν ο Γιώργος Μητσάκης και ο Λυκούργος Μαρκέας και αργότερα η Ζω
ζώ Σαπουντζάκη.
Ο Γιώργος Οικονομίδης και ο Τώνης Μαρούδας στο «Κάστρο» (Μνησικλέπυς 8) με μαέστρο τπν Γιώργο Μουζάκη το καλοκαίρτ στο «Τροκαντερό» (Παλαιό Φάληρο) με τους Νάνα Μούσχουρη, Μάριον Σίβα και Σταύρο Ρπυχωτά.
Η Αννα Χρυσάφη στο «Ροσινιόλ» (τέρμα Σεπολίων) και αργότερα με τον Γιώργο Μητσάκη, τον Μανώλη ΑγγελόΠουλο, τη Σεβάς Χανούμ και τον Βασίλη Τσιτσάνη στο «Φαληρικό» (Τζιτζιφιές).
Στην «Τριάνα του Χειλά» είναι ο Γιαννάκης Αγγέλου και αργότερα οι Πόλυ Πάνον, Πάνος Γαβαλάς και Εφη Λίντα. Στο «Παλόμα» (Ν. Φιλαδέλφεια) ο Τούρκος Αλή Ογουρλού.
Ο Φώτης Πολυμέρης στην «Πεταλπύδα» (Λευκωσiας 13, πλα
τεία Αμερικής) μαζί με τις Ιωάννα Αλβα και Νάντια Κων
σταντοπούλον και αργότερα στο «Φλοίσβο».
Στο «Coronet» ο Γτάννης ΣΠάρτακος με την πρχήστρα του.
Στο «Μονράγτο» (Κυφέλης 2) η Ντιάννα Γκρέις, το Tpio Μπριλλάντε και ο Γιώργος Μυρογιάννης.

Στην «Παληά Αflήνα» (Φλέσσα 4, Πλάκα) οι Καίτη ΜΠελίντα,
Σώτος Παναγόπουλος και Σούλη Σαμπάχ.
Στον «Κήπο του Μουσείου» οι Μανώλης Χιώτης, Μαίρη Λίντα
και Γιοβάννα.
Ο Καζαντζίδης και η Μαρινέλλα στη «Φλώριδα» και αργότερα
σιπυ «Κουλουριώτη» (παραλία Μοσχάτου) με την Πόλυ
ΙΙάνον.
Στο «Τζάκι» η Νάνα Μούσχπυρη.
Στην «Ελληνική Λεβεντιά» ο Δημήτρης Ζάχος.
Στον «Κιjπο τπυ Αλλάχ» (Αιγάλεω) πι Γτώργος Ζαμιιέτας, Πέ
φος Αναγνωστάκης και Καίτη Ούμη.
Στο «Φάρο του Τζίμη» πι Πάνπς Γαβαλάς, Ούλα Μπάμπα,
Χρηστάκης και Χάρης Λεμονόππυλος.
Στην «Κομπαρσίτσα» οι Βάσος Σεϊτανίδης, Σοϋλη Σαμπάχ και
Τόλης Χάρμας.
Οι Μανώλης Αγγελόπουλπς, Γιώτα Λύδια, Γρηγόρης Μπιθικώ
τσης, Γιώργος Λαύκας στο «Ακταίον» (Νέο Φάληρπ) και
από 16 Ιουλίου στη «Μαγκάλα» (Κερατσίνι).
Στην «Πλακιώτικη Αυλή» (Δαιδάλου 15, Πλάκα) οι Μάγια Με
λάγια, Ρένα Ντορ και Λάμπρος Ζούνης.
Τέλος, σιη «Γωνιά του Γούναρη» (Κηφισιά) ο Νίκος Γπύναρης
και η Δανάη.

ΠΑΛΚΟ ΚΑΙ ΕΠΙΤΥΧΙΕΣ
Ο ΜΑΝΩΛΗΣ ΧΙΩΤΗΣ καθοδηγεί τους Αντώνη Ρεπάνη,
Μαίρη Λίντα, Γιώτα Λύδια, Πάνο Γαβαλά, Ρία Κούρτη, Στρ. Διονυσίου, Γρ. Μπιθικώτση, Μαν. Αγγελόπουλο και Πδλυ Πάνου σε μια ηχογράφηση που γίνεται στο στούντιο της Κολούμπια στη Ριζούπολη . Μια άλλη παρέα τραγουδά «Αφού μας έχει η ζωή τόσο πληγώσει», για τις ανάγκες της ταινίας
«Η Kupia Δήμαρχος». Είναι ο Στέλιος Καζαντζίδης, η Μαρινέλλα,
ο Στ. Χρυσίνης, ο Γιώργος Κουλαξίζης και ο Γιαννάκης Αγγέλου. Η τatvia βγαίνει στους κινηματογράφους στις 15 Φεβρουαρίου . Ακριβώς έπειτα από δεκαέξι μέρες οι κινηματογραφικές αίθουσες φιλοξενούν μια νέα ταινία, το «Κλωτσοσκούφι». Εκεί η Αλίκη Βουγιουκλάκη και ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης ερμηνεύουν το ομώνυμο τραγούδι κάτω από τα βλέμματα του ακορντεονίστα Σταύρου Χατζηδάκη και του κιθαρίστα Παναγιώτη Λειβαδάρου . Τέσσερις μήνες αργότερα, ο τσιγγάνος Μανώλης Αγγελόπουλος εμφανίζεται στο θέατρο » Περ οκέ» σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία ΠΑΡΤΙΤΟΥΡΕΣ ΚΑΙ
ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΩΝ
ΤΟ ΚνππΡιΖΣΑκι» και το «Ξύπνα αγάπη μου» (1,2) ερμηνεύει
η Νάνα Μούσχουρη με μεγcιλη εrιιτυχία στα σημαντικότερα φεστιβcελ της χρονιcις καταφέρνοντας να κερδίσει τα πρώτα βρα(3εϊα. Οι παρτιτούρες που κυκλπφοροίιν αυτή τη χρονιά έχουν κυρίως ελαφρά τραγούδια αλλά και κ&ποια λαϊκά, όπως «Η αχάριστη» , χαρακτηρισττκό χασcεπικο, και »Στα Τρίκαλα στα δυο στενcι» , ένα από τα ωραιότερα ζεϊμπέκικα, που τα ερμηνείιουν πι Πόλυ Πάνου - Στρ. Διονυσίου και Γρ. Μπιθικώτσης. Ο Βασίλης Τrnτσcινης επαναφέρει στη δισκογραφία τα τραγούδια του αυτά. Γίνονται πάλι επιτυχίες, χορεύονταικαι τραγουδιούνται σε όλα τα λαϊκά κέντρα και στο «Φαληρικόν» όπου εμφανίζεται ο ίδιος ο Βασίλης Τσιτσάνης. Την ίδια εποχή στο κέντρο «Κιjπος του Μουσείπυ» ακούγεται το μάμπο »Περασμένες μου αγάπες» , το πποίο ερμηνεύει η Μαίρη Λίντα, κάνοντας εξαίοτες χορεντικές φιγοίιρες, συνοδευόμενη απ' το τετρ&χορδο μπουζούκι του Μαν. Χιώτη. Το ίδτο «κλίμα» επικρατεί και στο παραλιακό κέντρο «Κουλπυριώτη» . Η ατμόσφαιρα αλλcεζει στην «Μπουcιτ Σεϊτανίδη» της οδού Κυδαθηναίων. Εκεί ο Γρηγόρης Μπιflικώτσης τραγουδά Μίκη Οεοδωρ&κη σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου και στον κινηματογρcιφο η Αλίκη Βουγιουκλcικη συνεργικζετατ με τον Μcινο Χατζιδάκι στην ιαινία αΚλωτσοσκούφι» και ηχογραφεί το ομώνυμο τραγούδι.

  Η Α Ρ Χ Η της...* Δεκαετίας 1 9 6 0 *


Το 1960 είναι έτος-ορόσημο για το ελληνικό τραγούδι, δεδομένου ότι στη χρονιά αυτή βρίσκεται η αφετηρία ενός μεγάλου μουσικού κινιjματος, πον είχε και κοινωνικές αλλά και πολιτικές προεκτάσεις. Η συμβολική αφετηρία είναι η μονσική έκδοση του μουσικού έργου «Επιτάφιος» των Γιάννη Ρίτσου και Μίκη Οεοδωράκη, με ερμηνευτή τον Γρηγόρη Μπιθικώτση και σολίστα στο μπουζούκι τον Μανώλη Χιώτη. Το έργο είχε πρωτοεκδοθεί, με διεύθυνση του Μάνον Χατζιδάκι και ερμηνεύτρια τη Νάνα Μούσχουρη, σε μια -θα μπορούσε να πει κανείς- «ελαφρά» εκδοχή. Ομως η επανέκδοσή του με έναν λαϊκό τραγουδιστή και με λαϊκή ορχήστρα, στην οποία πρωταγωνιστούσε το μπουζούκι, έδωσε στο έργο μια εντελώς διαφορετική διάσταση, πον το έκανε εξαιρετικά δημοφιλές σε όλες τις τάξεις και τα στρώματα του πληθυσμού ανεξαρτήτως μορφωτικής στάθμης. Ο«Επιτάφιος» στη δεύτερη έκδοσή του είναι το πρώτο έργο του νέον μουσικού είδονς πον ονομάστηκε «Εντεχνο λαϊκό τραγούδι» και κυριάρχησε τις δύο επόμενες δεκαετίες.
Την ίδια χρονιά είχε αρχίσει να διαφαίνεται η παρακμή του παλαιότερου ελαφρού τραγουδιού, παρά το γεγονός ότι ακόμα κυριαρχούσε στα κέντρα διασκεδάσεως. Ομως στον τομέα της δισκογραφίας το λαϊκό τραγούδι, με βασικό του εκπρόσωπο τον Στέλιο Καζαντζίδη αλλά και τους Μανώλη Αγγελόπονλο, Πάνο Γαβαλά, Καίτη Γκρέυ, Πόλν Πάνου και Γιώτα Λύδια, υπερέχει αισθητά. Οι μεγάλες λαϊκές επιτυχίες της εποχής, που απενθύνονται στα νέα κοινωνικά στρώματα, κυρίως στους πρώην επαρχιώτες πον κατακλύζουν την Αθήνα και τα άλλα αστικά κέντρα, διαδέχονται από τα τέλη της δεκαετίας του '50 η μία την άλλη και είναι χαρακτηριστικό ότι πάρα πολλά από τα τραγούδια αντά είχαν εμπνευσμένες μουστκές και αληθινούς στίχονς, με αποτέλεσμα να τα ακούμε και να τα χαιρόμαστε μέχρι στjμερα.
Αξιο λόγου δισκογραφικό γεγονός είναι ότι με μουσική επιμέλεια του Βασίλη Τσττσάνη, την ίδια εποχή, επανεκδίδονται σε νέες εκτελέσεις ή και διασκευές παλιότερα ρεμπέτικα τραγούδια που είχαν από τότε κερδίσει ευρύτερη αναγνώριση και είχαν γίνει «κλασικά».


Τα σημαντiκα yεyονότα
29.02.1960: Ο Καζαντζίδης αναχωρεί για την Κωνσταντινούπολη, προκειμένου να εμφανιστεί στπ κέντρο «Σεχραζάτ» με τη Μαρινέλλα.
18.03.1960: Φτάνει στην Αθιjνα για εμφανίσεις σε κοσμικό κέντρπ το τραγπυδιστικό τρίο «Λος Πάντσος».
20.03.1960: Επιστρέφει από το Παρίσι ο Μίκης Οεοδωράκης για να συνθέσει τη μουσικιj στις «Φοίνισσες» τπυ Ευριπίδη, που Θα παρουσίαζε το Εθνικό Οέατμο στην Επίδαυρο.
15.04.1960: Το συγκρότημα του Γιάννη Παπαϊωάννου αρχίζει εμφανίσεις σε κέντρο στο Χόλιγουντ.
22.04.1960: Τα Λαϊκά Μπαλέτα της Δώρας Στράτπυ αναχωρούν στο εξωτερικό για εμφανίσεις στη Γαλλία, το Βέλγιπ και την Ελβετία.
8.05.1960: Προβάλλεται στπ Φεστιβάλ των Καννών η νέα ταινία του Ζυλ Ντασσέν «Ποτέ την Κυριακή» με μονσικιj του Μάνου Χατζιδάκι και πρωταγωνίστρια τη Μελίνα Μερκούρη. Ακολουθεί συναυλία με λαϊκιj ορχιjστρα που την αποτελούν οι: Αννα Χρυσάφη, Τόλης Χάρμας, Γιώργος Ζαμπέτας, Σπύρος Καλφόπουλος, Γιαννάκης Αγγέλου, Κώστας Σεϊτανίδης, Σίτύρος Ππιεράκης, Γεράσιμος και Νίκος Λαβράνος. Χορεύπυν ο Γιώρyπς Προβιάς και ο Διjμος Αρμπατζόγλου.
26.05.1960: Εrπστρέφει στην λθιjνα υ Νίκος Γπύναρης ύστερα από τριετιj απουσία στπ εξωτερικό.
29.06.1960: Βραβεύονται Ελληνες δημιονργπί σε διεθνιj διαγωνισμό. Στο Φεστιβάλ Ελαφρού Τραγουδιού Βαρκελώ νης παίρνει πρώτο βραβείο π Κώστας Γιαννίδης με τη Νάνα Μούσχουρη να τραγουδά «Ξύπνα αγάπη μου» και δεύτερπ π Μίμης Πλέσσας για το τραγούδι «Οα κλέψω τα τριαντάφυλλα» σε στίχπυς Κώστα Πρετεντέρη, που τραγούδησε ο Αλέκος Πάντας.
5.07.1960: Πραγματοποιείται το Β' Φεστιβάλ Ελληνικού Ελαφρπύ Τραγουδιπύ του Εθνικπύ Ιδρύματος Ραδιπψωνίας στον Ιππόδρομο τπυ Φαλήρου. Εκατοντάδες τραγούδια υποβλιjθηκαν αιτό γνωσιούς και άγνωστονς συνθέτες. Ξεχωρίζει π Μάνος Χατζιδάκις με τα τραγούδια «Κυπαρισσάκι» και «Τιμωρία» που ερμηνεύει η Νάνα Μούσχουρη. Ακολούθησαν το «Καλοκαιράκι» του Σπήλιου Μεντή με τη Γιοβάννα, το «Καλτj αντάμωση» των Νίκι Γιάκοβλεφ και Πυθαγδρα με τη Μαίρη Λω και το «Ηταν κάποιο λούνα πάρκ» των Τάκη Μωράκη-Ρέτης Ζαλοκώστα με τη Νάντια Κωνσταντοπούλου
και Το Τρίο Μπελκάντο.
7.07.1960: Με αφπρμτj μια συνέντευξη τπυ Μάνου Χατζιδάκι ππυ δημοσιεύθηκε σε εβδπμαδιαίο περιοδικό και κατηγορούσε τους συνθέτες ελαφράς μουσικιjς ότι δεν έχουν επαρκιj μπυσικιj κατάρτιση, δημιπυργείται σάλος και βρπχή δηλώσεων από τους συνθέτες. Χαιρόππυλος: «Πολύς Θόρυβος... για το τίποτα...». Νίκος Γούναρης: «Μετά τον απέραντο θαυμασμό η μεγαλύτερη απογοιjτενση». Ο Τσιτσάνης τάσσεται υπέρ του Μάνου Χα-ιζιδάκι: «.., τα είπε από πόνο προς το ελαφρό τραγούδι ππυ ταλαιπωρείται ποικιλπτρόπως και έχει χάσει την ελληνικότητά του. Εγώ τουλάχιστον θεωρώ τον Μάνο Χατζιδάκι άριστο μελετητή τπυ ελληνικού τραγπυδιού. Στηρίζεται πάνω σε νέα θεμέλια και παρουσιάζει έναν νέο εντελώς τύπο δημιπυργίας, πράγμα που είχε ως αποτέλεσμα να εξευγενιστπύν τα λαϊκά μπτίβα».
11.07.1968: Ο Πανελλιjνιος Μουσικός Σύλλογος αποφασίζει να ορίσει εmτροrιιj που θα διαφωτίσει το κοινό για το θέμα Χατζιδάκι και να διακόψει την εκτέλεση τραγουδιών του συνθέτη στα κέντρα.
25.07.1960: Πρώτη εμφάνιση της Ελαφράς Ορχιjσιρας του Εθνικού Ιδρύματος Ραδιοφωνίας στο «Θέατρο' Κιjπου» σε «θερινές συναυλίες ελαφράς μουσικιjς». Διευθύνουν οι Αλέκος Σιιάθης, Ακης Σμυρναίος και τραγονδούν οι Νάνα Μούσχουρη, Αντζελα Νάκου, Tpio Καντσόνε και Μουζάς - Λιγνός.
2.08.1960: Εμφανίζεται στη «Νεράιδα» ο Ιταλός συνθέτης και τραγουδιστιjς Ντομένικο Μπντούντο.
17.08.1960: Με θέμα την επίflεση του Μάνου Χατζιδάκι εναντίον των συνθετών και την αντι-χατζιδακικιj εκστρατεία ανεβαίνει στο θέατρο «Μετροπόλιταν» η επιθεώρηση «Κάθε καρυδιάς καρύδι».
12.09.1960: Εμφανίζεται σε αθηναϊκό κέντρο ο Χάρι Μπελαφίιντε.
29.09.1960: Φτάνει στην Αθιjνα η Τζέιν Μάνσφιλντ προκειμένου να πρωταγωνιστήσει στην ταινία «Συνέβη στην Αθτjνα» με μουσικιj του Μάνου Χατζιδάκι. Οα επισκεφτεί τον «Κήπο του Αλλάχ» στο Αιγάλεω και εκεί θα διασκεδάσει μέχρι ιιρωίας με τους Γιώργπ Ζαμπέτα, Πέτρο Αναγνωστάκη, Καίτη Ούμη. Η Ελλάδα φαίνεται να της αρέσει τόσο ιτουαεχεται να όιαφημισει τα τσιγάρα Παπαστράτος.
10.11.1960: Π Γρηγόρης Μπιθικώτσης παρουσιάζει τα καινούργια τραγούδια των Μίκη Οεοδωράκη και Γιάννη Ρίτσου απ' τον «Επιτάφιο» στην «Μπουάτ Σεϊτανίδη». Ο «Επιτάφιος» ιτρωτοκνκλοφόρησε στη Fidelity σε δίσκονς 45 στροφών μεγάλης διάρκειας (extended) με ερμηνεύτρια τη Νάνα Μούσχουρη και δι εύθυνση ορχήστρας από
το Μάνο Χατζιδάκι.
Ακολούθησε η έκδοση της Columbίa με τπν Γρηγόρη Μπιθικώτση και την Καίτη Ούμη, διεύθυνση ορχήστρας του Μ. Οεοδωράκη και τον Μανώλη Χιώτη στο μπουζούκι.
20.11.1960: Ο Μ. Χα τζιδάκις κερδίζει το γαλλικό «Γκραν Πρι» των δίσκων για το 1960 ύστερα από την τεράστια επιτνχία του τραγουδιού τον (Tα παιδια του Πειραια).

Η ιστορία της Ελληνικής μουσικής.


Σχετικά με το blog
Όσο Υπάρχει θάνατος.....ζήτω η αλητεία...

Μετοχές





 

Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις