STUDIO 111...

Λίγα λόγια για εμένα
...
Σύνδεσμοι


1961...ΟΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ...!
1387 αναγνώστες
Πέμπτη, 27 Νοεμβρίου 2008
09:44

 Κυριαρχία Χατζιδάκη - Θεοδωράκη - 1961

 

Οι προσωπικότητες  του Μίκη Θεοδωράκη και του Μάνου Χατζιδάκι κυριαρχουν το 1961, χρονιά κατά την οποία αρχίζει να έχει έντονη παρουσία το λεγόμενο «έντεχνο λαϊκό τραγούδι». Ο Μάνος Χατζιδάκις κερδίζει το πρώτο ελληνικό Οσκαρ μονσικης για τη δουλειά του στην ταινία του Ζυλ Ντασσέν «Ποτέ την Κυριακη» με πρωταγωνίστρια τη Μελίνα Μερκούρη, ενώ ο Μίκης Θεοδωράκης αποσπά το πρώτο βραβείο στο φεστιβάλ τον Εθνικοv Ιδρύματος Ραδιοφωνίας, στο οποίο είχε λάβει μέρος και ο Μάνος Χατζιδάκις.
Λίγο καιρό αργότερα, το κρατικπ ραδιόφωνο σταματάει τη μετάδοση τραγουδιcυν του Θεοδωράκη, ο οποίος σ' ένα γράμμα διαμαρτυρίας από το Παρίσι αναφέρει: «Θα 'πρεπε να τονίσω ότι οι συνέπειες μιας τέτοιας απόφασης μπορεί να είναι τρομακτικές για την ομαλή λειτουργία της δημοκρατίας μέσα σε μια ελεύθερη χcλιρα».
Παράλληλα, το λαϊκό τραγούδι εξακολουθεί να είναι ιδιαίτερα δημοφιλές. Αξιοσημείωτο είναι ότι σε πολλά λαϊκά κέντρα της εποχής, πλάι στα κλασικά χασάπικα και ζεϊμπέκικα του Βαμβακάρη, τον Τσιτσάνη και του Μητσάκη, αρχίζουν να παίζονται και τραγούδια του Θεοδωράκη, αλλά και του Χατζιδάκι, με αποτέλεσμα ένα κοινό, που μέχρι πρότινος αγνοουσε η συμπαθοvσε το λαϊκό τραγούδι, να δείχνει ενδιαφέρον για τα κέντρα που εμφανίζονται ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης, ο Στέλιος Καζαντζίδης και άλλοι τραγουδιστές, πον είχαν αρχίσει να συνεργάζονται στονς δίσκους με το δίδυμο.Θεοδωράκη - Χατζιδάκι.Τα σημαντικα yεyονότα

17.1.1961: Ο Ισπανός συνθέτης Λουί Γκαστέ προσφεvγει στα δικαστήρια υποστηρίζοντας ότι το ρεφρέν τπυ τραγπυδιπύ «Τα παιδιά του Πειραιά» του Μάνου Χατζιδάκι είναι πιστό αντίγραφο δικού τον τραγουδιού. Τη δίκη κερδίζει ο Μάνος Χατζιδάκις.
23.1.1961: Προβάλλεται στις κινηματογραφικές αίθπυσες «Η ιστορία ενός μπουζουκιού», ντοκιμαντέρ μικρού μηκπυς τπυ Ανδρέα Αναστασάτου και του Νέστορα Μάτσα. Παρονσιάζει τους Γιώργο Μητσάκη, Βασίλη Τσιτσάνη, Γρηγόρη ΜπιΟικώτση, Μανώλη Αγγελόπουλο και Αννα Χρυσάφη στα αντιπρπσωπεντικότερα τραγούδια τπυς.
26.1.1961: Με αστυνομικη διαταγή περιορίζονται οι ώρες λειτουργίας των νυχτερινών κέντρων μέχρι την 1.30 μετά τα
μεσάνυχτα.
2.2.1961: Η τουρκικη κυβέρνηση αποφασίζει να επιτρέ ψει τη μετάβαση Ελλήνων καλλιτεχνών στην Κωνσταντινονπολη.
7.2.1961: Στη Φρανκφούρτη γίνεται ειδική εκδήλωση προς τιμήν τσυ Μάνου Χατζιδάκι για την επιτυχία του τραγουδιού του «Τα παιδιά του Πειραιά» στα γερμανικά. Η Λάλε Αντερσεν τού απονέμει το «χρυσπ δίσκο». Οι πωλήσεις έφτασαν τους 1.800.000 δίσκους.
4.3.1961: Η γαλλικη εφημερίδα «Φρανς Σονάρ» , με αφορμή την κυκλοφορία τον πρώτπν γαλλικού δίσκου της Νάνας Μουσχπυρη, τη συγκρίνει με την Αμαλία Ροντρίγκεζ. Παράλληλα, δημοσιεύει συνέντευξη του Χατζιδάκι για τη Μοvσχουρη. Ο συνθέτης ανάμεσα στα άλλα λέει: «Χωρίς τη Νάνα δεν μπορώ να εργαστώ, είναι η μοναδική μου ερμηνεύτρια. Κατοικονσαμε στον ίδιο δρδμο και την άκουσα για πρώτη φορά μια μέρα να τραγπυδά απ' τπ παράθυρο. Κι έτσι πρωτογνωριστηκαμε».
20.3.1961: Ο Μίκης Θεοδωράκης για πρώτη φορά διευΘννει την ελαφρά ορχηστρα του Εθνικού Ιδρύματος Ραδιο-φωνίας στο Θέατρο Κεντρικόν. Τραγονδούν ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης, η Μαίρη Λίντα, ο Στέλιος Καζαντζίδης και μπουζούκι παίζει ο Μανώλης Χιώτης. Ο Μάνος Χατζιδάκις συμμετέχει παίζοντας πιάνο σε δύο τραγούδια. Είναι η πρcλιτη φορά που οι Αθηναίοι βλέπουν μαζί στη σκηνή τον Μίκη Θεοδωράκη και τον Μάνο Χατζιδάκι.
31.3.1961: Πεθαίνει αιφνιδίως ο γενικός διευθυντής του ΕΙΡ και εμπνευστης τπυ Φεστιβάλ Ελαφρού Τραγουδιού Πύρρος Σπυρομήλιος. Εξαιτίας αυτού τον γεγονότος, ο Μάνος Χατζιδάκις αναβάλλει τις προγραμματισμένες συναυλίες του στο «Κεντρικόν».
3.4.1961: Ο Κωστης Μπαστιάς διορίζεται γενικός διευθυντης στο Εθνικό Ιδρνμα Ραδιοφωνίας.
18.4.1961: Η Ακαδημία Καλών Τεχνών του Χόλιγουντ απονέμει στο Μάνο Χατζιδάκι το Οσκαρ για το τραγούδι «Τα παιδιά του Πειραιά» πον γράφτηκε για την ταινία «Ποτέ την Κυριακη». Σε συνέντευξη του ο συνθέτης δηλώνει: «,.. Είμαι περηφανος που είμαι Ελλην». Τον συγχαίρει και ο πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλης.
26.5.1961: Ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης συμμετέχει σε θεατρική παράσταση για πρώτη φορά. Εμφανίζεται στο έργο «ΑΚΟυ, βλεΠε, σώπα» σΤΟ «ΠερΟΚέ», ερμηVΕύΟVτας δύΟ lpaγούδια του Γιώργον Κατσαρού.
10.6.1961: Στη μουσική παράσταση «Ωπα, ώπα» του Θεάτρον Μετροπόλιταν ο θίασος ερμηνεύει εννέα τραγούδια απ' το «Αρχιπέλαγος», συνοδευόμενος απ' την ορχήστρα του Μανώλη Χιώτη.
14.6.1961: Κυκλοφορούν στα αθηναϊκά καταστήματα οι πρώτοι δίσκοι της ελληνοαμερικανικής εταιρίας Niva.
2.7.1961: Πραγματοππιείται το Γ Φεστιβάλ Ελαφρού Τραγουδιού τπυ Εθνικού Ιδρύματος Ραδιοφωνίας στο αθλητικό περίπτερο του Ιπππδρόμου στο Φάληρο. Ο Μίκης Θεοδωράκης λαμβάνει τπ πρώτο βμαβείο με την «Απαγωγη», που ερμηνεύει η Μαίρη Λίντα. Το δεύτερο βραβείο δίνεται στο Μάνο Χατζιδάκι για το τραγπύδι του «Κονρασμένπ παλληκάρι» σε στίχους Nixou Γκάτσον, πον ερμηνεύει η Νάνα Μούσχονρη. Το τρίτο στον Γιώργο Κουρονπό, που συμμετέχει με το τραγούδι « Ηλιε μου, γιε της χαραυγής» σε στίχους Κώστα Παλιμετάκη και το τέταρτο στον Χρήστο Χαιρόππυλο για τα αΓεράματα», που τραγούδησε ο Τώνης Μαρούδας.
27.9.1961: Στο Φεστιβάλ της Βαρκελώνης κερδίζει το τρίτο βραβείο ο Κώστας Γιαννίδης με το τραγούδι «Γκρίζα ματάκια» και το τέταρτο ο Νίκυ Γιάκοβλεφ με το τραγούδι «Νύχτα» σε στίχους του Κώστα Κοφινιώτη.
11.10.1961: Στο Θέατρο «Αθηνών» ανεβαίνει το έργο του Πιραντέλο «Απόφε αυτπσχεδιάζπυμε». Ο Μάνος Χατζιδάκις γράφει τα τραγούδια « Ο ταχυδρόμος πέθανε», «Φέρτε μου ένα μαντολίνο», που τραγουδά η Ζωή Φυτούση, και το «Πέτρα είναι ο θάνατος», που ερμηνεύει η πρωταγωνίστρια του
έργου Βούλα Ζουμπουλάκη.

Τα κέντρα

Στο «Σε Νοω> από 7 Iavouapiou εμφανίζεται «ο αριστοτέχνης της διπλοπενιάς Μανώλης Χιώτης, που συνοδεύει τη μοναδική ερμηνεύτρια των τραγουδιών του Μαίρη Λίντα». Αργότερα μεταφέρονται στον «Κηπο του Μουσείου» και από 10 Μαΐου το σχήμα πηγαίνει στη «Σπηλιά του Παρασκευά» στην Καστέλλα. Η ατμόσφαιρα τπυ «εξευγενισμένου» λαϊκού τραγουδιού συναρπάζει και συγκινεί τον κόσμο. «Το ζενγάρι αναμφισβήτητα κατέχει τα σκήπτρα στο είδος του».
Ο Στέλιος Καζαντζίδης και η Μαρινέλλα στην «Τριάνα» και από 12 Αυγούστου με την Αννα Χρυσάφη και την Μαριάννα Χατζοπούλου στου «Κουλουριώτη» , στην παραλία του Μοσχάτου.
Στου «Τζίμη του Χοντρού» τραγονδούν κάθε βράδυ η Γιώτα Λύδια και ο Χρηστάκης, ενώ οι «Ασσοι του λαϊκού τραγουδιού» Καίτη Γκρέυ, Μανώλης Αγγελόπουλος, Πάνπς Γαβαλάς, Εφη Λίντα και Αντώνης Ρεπάνης στο κέντρο «Νταίζη» (ακτή Ποσειδώνος).
Ο Βασίλης Τσιτσάνης, η Πόλυ Πάνου, ο Πάνος Γαβαλάς και ο Γιαννάκης Καραμπεσίνης το χειμώνα στην «Τριάνα» και από 20 Μαΐου στο «Φαληρικόν» (Τζιτζιφιές) με τον Γιάννη Παπαϊωάννου, τον Στράτο Διονυσίου και την Pia Κούρτη. Στην «Λοκάντα» της οδού Καλλιφρονά το ντουέτο Γιώργος Μητσάκης - Ζωη Νάχη.Ο Γιώργος Λαύκας στην «Κομπαρσίτα» της Νέας Φιλαδέλφειας με τον Μιχάλη Καλογράνη, γνωστό αργότερα με τπ όνομα Μιχάλης Μενιδιάτης, και από 3 Iouviou στην «Ανεμώνα» της οδπύ Βουλιαγμένης με τον Απόστολο Καλδάρα και τον «πατέρα τον μπουζουκιού» Μάρκο Βαμβακάρη. Στον «Παράδεισο» στο Αιγάλεω οι νέοι τραγουδιστές Βαγγέλης Περπινιάδης και Σπύρος Ζαγοραίος.
Ο Σταύρος Παρούσης με την ορχήστρα του Αλέκου Γεωργιάδη στην «Πεταλούδα» (Λευκωσίας). Στο «Καπρίτσιο» της Φιλοθέης είναι εmκεφαλής «ο άφταστος βιολπνίστας στις τσιγγάνικες μελωδίες Μπέμπης Βουγάς». Στου «Καρυστινού» ο Γιώργος Μουζάκης με τη Γιοβάννα και τον Χαρρυ Κλυνν και στο «Τζακι» η Nαva Μούσχουρη. Στο «Καστρο» ο Τώνης Μαρούδας με τη Ναντια Κωνσταντοπούλου και την Ορχήστρα Γιάννη Διδίλη. Στην «Παληcε Αθήνα» ο Σώτος Παναγόπουλος με τη Σούλη Σαμπαχ, το Tpio Μπελ Καντο, τον Πιέρο Λοβατι και την Τζένη Bαvou τραγουδούν μέχρι πρωίας. Η κοσμική ταβέρνα της Αθήνας «Νεραιδα» στην οδό Ayiou Μελετίου γίνεται το φαβορί των Αθηναίων, συνεχίζοντας την παράδοση της «Μάντρας του Αττίκ». Εκεί, συνδυάζοντας το ελληνικό κέφι και τρώγοντας λουκούλλειο γεύμα, ακούς τον Κορώνη και τον Φίλανδρο να τραγουδούν και την ορχήστρα του Αλέκου Μπρίφα να τους συνοδεύει σε παλια σουξέ με τη νοσταλγία της προπολεμικής εποχης της Αθηνας.
Στα «Αστέρια» της Γλυφcεδας τραγουδάει ο Γιάννης Βογιατζής. Ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης παίζει μέχρι πρωίας στο κέντρο « Οασις» στο Αιγcελεω. Το καλοκαίρι μεταφέρεται στη «Μυρτι&» στο Δέλτα του Φαλήρου και το πρόγραμμα παρουσιαζει ο Γιώργος Οικονομίδης. Η πρωτοτυπία είναι ότι τη διακόσμηση την έχει κανει ο Μποστ, ο οποίος μαλιστα εμφανίζεται και στο πρόγραμμα με χιουμοριστικές ιστορίες και ανέκδοτα.
Οερμότατες ευχαριστίες στην Εθνική Βιβλιοθήκη για την πο Ο ΣΤεηιπε KnznNrzιΔxε το 1961 φωτογραφίζεται για
το καλλιτεχνικό περιοδικό ποικίλης ύλης «Το μοντέρνο τραγούδι» του Κώστα Μάνεση (1). Στο περιοδικό αυτό μπορεί κανείς να διαβάσει πληροφορίες για την καλλιτεχνική και ιδιωτική ζωή των αγαπημένων του τραγουδιστών και συνθετών και κυρίως να βρει τους στίχους των τραγουδιών που ακούγονται στους ραδιοφωνικούς σταθμούς,
στους δίσκονς, στα κέντρα και στα θέατρα. Αυτή την περίοδο ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης εμφανίζεται στο κέντρο «Οασις» στο Αιγάλεω. Μια επίσκεψη της Αλίκης Βουγιουκλάκη στο κέντρο αυτό αφήνει αξέχαστες αναμνήσεις στους Θαμώνες (2). Λίγο αργότερα ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης θα αισθανθεί αδιαθεσία ενώ τραγουδάει στο Θέατρο «Κεντρικόν» σε συναυλία του Μίκη Θεοδωράκη και ο συνθέτης θα αναγκαστεί να τραγουδήσει ο ίδιος. Ο Μποστ θα βρει την ευκαιρία να σχολιάσει το γεγονός (4). Την ίδια χρονιά ανεβαίνει στο Θέατρο Αθηνών από το θίασο του Δημήτρη Μυράτ το έργο του Πιραντέλο «Απόιyε αυτοσχεδιάζουμν> σε μουσική Μάνου Χατζιδάκι (5). Τα τραγούδια της παράστασης («Ο ταχυδρόμος πέθανε», «Το μαντολίνο», «Η πέτρα») κυκλοφορούν σε δίσκο 45 στροφών με εξώφυλλο το Δημήτρη Μυταρά ( 6).

............................................................................................................................................

Τ Υ Φ Ω Ν Α Σ...Στο  «Σαν Σίρο»

                                                                          http://www.pic4ever.com/images/63izs7n.gif                 

 

                                 

Πολύ μεγάλες στιγμές για τον ευρωπαίο Παναθηναϊκό!

Η πρωταθλήτρια Ιταλίας -και η Ευρώπη, γενικότερα- υποκλίθηκε στον εκπληκτικό Παναθηναϊκό, ο οποίος βρήκε πλέον για τα καλά τον παλιό, μεγάλο ευρωπαϊκό του εαυτό και πέτυχε την πρώτη του εκτός έδρας νίκη επί ιταλικού εδάφους, θριαμβεύοντας μέσα στο «Σαν Σίρο» επί της Ίντερ με σκορ 1-0!

Το γκολ του Σαριέγκι στο 69ο λεπτό στάθηκε αρκετό για να δώσει την πολύ μεγάλη νίκη στους «πράσινους», οι οποίοι βρίσκονται πλέον αγκαλιά στους «16» του Τσάμπιονς Λιγκ! Και όχι μόνον αυτό, αλλά, μετά την ισοπαλία ανάμεσα στην Ανόρθωση και τη Βέρντερ, ο Παναθηναϊκός μπορεί να πάρει ακόμα και την πρώτη θέση στον όμιλό του, αν κερδίσει στις 9 Δεκεμβρίου στο ΟΑΚΑ με την Ανόρθωση και την ίδια ώρα η Ίντερ δεν νικήσει στη Βρέμη τη Βέρντερ! Όπως και να ';χει, η ομάδα του «τριφυλλιού» θα περάσει στην επόμενη φάση έστω και με ισοπαλία στο τελευταίο ματς.

Όσο για το ματς, ο Χεν Τεν Κάτε έστησε αριστοτεχνικά την ομάδα του μέσα στο «Σαν Σίρο», με αποτέλεσμα η εστία του Γκαλίνοβιτς να κινδυνέψει ουσιαστικά μόνο στα τελευταία λεπτά, όταν οι Ιταλοί βγήκαν όλοι μπροστά για να ισοφαρίσουν. Και σε γενικές γραμμές, η ελληνική νίκη ήταν δίκαιη και πεντακάθαρη!

Οι συνθέσεις:

Ιντερ: Ζούλιο Σέζαρ, Χαβιέρ Ζανέτι, Σέρερ Μάξουελ (75' Χούλιο Κρουζ), Ντάγκλας Μαϊκόν, Ιβάν Κόρντομπα, Μάρκο Ματεράτσι, Εστεμπάν Καμπιάσο, Σουλέι Μουντάρι (46' Ρικάρντο Κουαρέσμα), Λουίς Φίγκο (72' Μάριο Μπαλοτέλι), Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς, Λέιτο Ριμπέιρο Αντριάνο.

Παναθηναϊκός: Μάριο Γκαλίνοβιτς, Ροντρίγκες Γκάμπριελ (84' Αλέξανδρος Τζιόλης), Γιάννης Γκούμας, Λουκάς Βύντρα, Γιόσου Σαριέγκι, Μίκαελ Νίλσον, Νίκος Σπυρόπουλος , Απαρεσίδο Ζιλμπέρτο Σίλβα, Μάτε Σιμάο, Γιώργος Καραγκούνης (63' Δημήτρης Σαλπιγγίδης), Βαγγέλης Μάντζιος (93' Αντε Ρουκάβινα).

Σχόλια

27/11 10:40  paraxenos
κοιμηθηκε ο θεος παλι
27/11 15:13  Τυφώνας
Φοβερότατος ο Παναθηναϊκός. Πανηγύρισα λες και ήταν η ομάδα μου. Συγχαρητήρια … μας έκανε περήφανους.
Συγχαρητήρια και σε εσένα, κουρέλα Ολυμπιακάκια :), για το άρθρο σου … και εύχομαι αύριο να λέμε τα ίδια και για σας.
Το σχόλιό σας

Σχετικά με το blog
Όσο Υπάρχει θάνατος.....ζήτω η αλητεία...

Μετοχές





 

Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις